Slovenski oblikovalec in ljubitelj avtomobilov Aleksander Praper je predstavil novo nadaljevanje avtomobilskih koledarjev Alpra Design, ki tematiko avtomobilskega dizajna nadaljujejo že 22 let in so edini tovrstni koledarji pri nas in širše.
Tematika letošnjega koledarja na 12 straneh prikazuje ideje avtomobilov prihodnosti. Praper pojasnjuje, da se na 12 stranh koledarja prepletajo različna vozila in različni pogledi, oblike pa so upodobljene z nevtralnim sivinskim senčenjem, ki lepo poudari linije ter pričara kovinski videz. Precej realistično predstavljene ideje, s pomočjo simuliranja premikanja, še dodatno pridobijo na vtisu realnosti, hkrati pa koledarju vdahnejo dinamiko in dramatičnost.
Koliko časa je nastajal letošnji koledar?
So na njem znani modeli avtomobilov, ali so avtomobili plod tvoje domišljije?
Tradicionalno so na koledarjih Alpra Design vedno zgolj moje ideje avtomobilov namišljene slovenske avtomobilske znamke Alpra. Bili sta dve izjemi – pred skoraj 20 leti sem narisal koledar z najlepšimi konceptnimi avtomobili tistega časa, kasneje pa tudi koledar z risbami Bondovih avtov. A bistvo mojih koledarjev je vedno prikaz nevtralnih dizajnov in umetniške strani avtomobilizma. Vsi ostali koledarji »reklamirajo« obstoječe avtomobilske znamke – torej jih največ 12 izpostavijo, vse ostale zapostavljajo. Tiste izpostavljene so seveda že stereotipne, zato mi ni v interesu, da bi tudi sam delal enako kot vsi ostali. Raje pustim opazovalcem prosto pot, da v mojih idejah vidijo naslednike avtomobilov, kot si sami zamislijo.
Kaj so posebnosti letošnjega koledarja. Kje ste iskali navdih?
Posebnost, ob standardni osnovi – da gre za nevtralen avtomobilski dizajn – je seveda način predstavitve teh idej. Če vzamemo za dejstvo, da se 3/4 avtomobilov na trgu proda v sivinskih odtenkih med belo in črno, so se mi barve zdele odvečne, čeprav sem si želel ideje oblik predstaviti precej realistično, saj so bile lani na koledarju ročne skice. Za prikaz oblike so dovolj sence in definirane linije, te pa se praviloma najlepše pokažejo na »srebrni« barvi, kar se izkorišča tudi na modelih v oblikovalskih centrih. Torej sem si zamislil koledar, ki bi imel elegantno sivinski videz. Efekt sijaja sem na nekaterih stranicah poudaril z odsevi v podlagi, kajti iz praktičnega razloga nisem izbral sijajnega papirja. V želji, da bi avtomobili delovali »živo« in še bolj izstopali, sem prilagodil videz koles in ozadja ter dosegel efekt premikanja. Na ta način koledar deluje bolj dinamičen. Trendu poudarjanja LED »svetlobnih podpisov«, pa sem sledil z upodobitvijo »prižganih luči«.
Kako določite kateri avtomobil, oziroma tematika bo krasila določen mesec na koledarju?
Pred leti, na jubilejnem 20. koledarju, je vsaka stranica imela drugo tematiko. Takrat sem se temu posebej posvečal. Letos sem bolj gledal na pestrost in občutek, kako si avti sledijo, malo morda tudi na horsokop – na primer ribice so dobile najbolj nežen avtomobil, levi pa najbolj elegantnega. V april sem umestil pick-upa, da se gradbinci ne bodo šele sredi poletja zbudili in pričeli krpati naše ceste. (smeh). Tudi, če to vzamete kot hec, nekaj pa res rad upoštevam – kabriolet mora biti maja – ker takrat je res greh biti zaprt v prostor.
Kdo so kupci koledarjev Alpra Design?
To so zelo različni ljudje, a vesel sem, da so koledarju večinoma zvesti že dolga leta. Niso zgolj iz avtomobilske branže, kot marsikdo pomisli. Bolj pomembno je, da dojamejo koledar kot okras in kot darilo s katerim nekaj povedo o sebi. Ker je tudi mene zanimal njihov pogled, sem jih letos prosil za mnenja in jih objavil na spletni strani. Na podlagi zapisanega in osebnih izkušenj – saj vse srečam - sem prepričan: to so ljudje, ki cenijo dizajn, individualnost, kakovost, so dovzetni za novosti, a spoštujejo tradicijo, si ne želijo biti stereotipno povprečni in želijo z darilom pokazati, da ga niso kupili na znižanju v prvi papirnici. Predvsem pa mislim, da spremljajo reakcije ljudi, ki jim te koledarje podarijo. Večkrat sem od že slišal, da si njihove stranke želijo tega darila in koledar potem tudi pristane na steni, ne v predalu. Zaradi tega so očitno tudi potrpežljivi (hvala!), saj nisem eden tistih, ki bi jim koledar prinesel dva meseca pred koncem leta.
Kje se da kupiti koledar?
Koledar se da naročiti preko spletne strani www.alpra.com . Nakup bo od 15. 12. dalje možen tudi v papirnici Ostržek, v mojem domačem kraju, ter v umetniških trgovinah ART Maribor in Celje.
Opažam, da je vsako leto manj koledarjev z avtomobilskimi tematikami. Se motim, ali je temu res tako in zakaj meniš, da je tako?
Ne spremljam dovolj temeljito ponudbe drugih koledarjev, da bi bil moj odgovor merodajen. Kar pa zasledim, iz ponudb preko spleta in preko katalogov, morda res kaže ta trend. Zakaj? Večina vseh koledarskih motivov izhaja iz foto baz, kjer jih kupijo razne založbe po celem svetu in ti motivi se leta in leta ponavljajo v tej ali oni založbi ali več hkrati. Posledično so manj zanimivi. Precej verjetna je še ena možnost – komercialni avtomobilski koledarji ne prikazujejo nič česar ne bi mogli videti skoraj vsak dan. Pred 20 leti na naših cestah nismo imeli toliko dobrih avtov, kot sedaj. Povrh nismo imeli interneta in avte smo gledali v revijah (na malih fotografijah), na plakatih in na koledarjih. Danes imamo velike zaslone in na internetu ogromno izbiro fotografij ter celo videov vseh obstoječih avtomobilov. Pomanjkanje zanimivosti teh avtov skušajo nadoknaditi lepotice, ki so jim dodane, a teh je na internetu še več, pa tudi na naših ulicah jih ne manjka. Kljub temu verjamem, da ta »dosegljivost« bolj moti ljubitelje avtomobilov, ki bi koledar kupili zase, kot povprečne komercialiste v podjetjih.
sem kupim :)