Po slabem letu od kar deluje pospeševalnik in ob koncu drugega programa, bi rekli, da Slovenija izstopa v primerjavi z Zahodno Evropo ali Združenimi državami Amerike?
Moramo razumeti, da imamo mi manjši trg, a referenčni trg. Če ti v Sloveniji uspe, je velika možnost, da ti bo tudi drugje. Morda nam manjka nekaj kapitala, a treba je vedeti, da so te veliki trgi že nekoliko zasičeni in vsi investitorji iščejo neke nove niše. Zato smo mi v tem trenutku "zelo vroči" kot Slovenija in obstaja možnost, da nam v tem trenutku uspe neka "start-up zgodba". Slovenija kot inovativna država ali digitalna država.
V tem trenutku je naša edina slabost lahko edino majhnost, kar pa je lahko tudi prednost, saj mi kot o Sloveniji razmišljamo kot država, ampak mi smo tudi regija Jugovzhodna Evropa, ki govori podoben jezik – včasih smo bili združeni celo v isto državo – in ima 80 milijonov ljudi. Naš trg je tako kar velik. Doslej zato nismo bili dovolj zainteresirani, zdaj ko prisluhnila celo vlada, pa je mogoče naredit super zgodbo. Slovenijo kot start-up državo.
Bi rekel, da smo Slovenci podjetni?
Rekel si, če ti v Sloveniji uspe, je velika možnost, da ti bo tudi drugje. Kaj si s tem mislil, birokratske postopke, majhnost trga?
Ljudi. Slovenci smo zelo specifičen narod, mi moramo začeti sprejemati uspeh drugih. Če nekomu uspe, je to takoj že kriminal. Čez čas se zato uspešni ljudje nato nimajo več energije ukvarjat s temi stvarmi in zaprejo svoja vrata za svojo javnost in delajo stvari naprej ali še huje se preselijo v tujino. Mi moramo začeti sprejemati uspehe, še bolj pa moramo začeti sprejemati neuspehe. Pospeševalnik ABC (Acceleration Business City, op. a.) je vrhunska zgodba in mogoče ga bomo morali čez dve leti zapreti, a mi smo naredil to kar smo naredil in mi bomo naredili revolucijo, ko pride do start-upov v Sloveniji in regiji.
Morda me bo zbil avto in bo pol moje ekipe moralo it, takrat me bodo gledali popolnoma drugače, kot me gledajo danes, a jaz sem bom samo smejal, ker nimam kaj drugega reči. Moramo se sprejemati med seboj v tej družbi in ne biti samo kritični do vsega.
V vaš pospeševalnik ABC sprejemate podjetja, ki že imajo razvite izdelke, pri čem jim torej pomagate? Zakaj je pospeševalnik takšna zgodba o uspehu?
Zgodba o uspehu je zato, ker smo se mi začeli povezovati z velikimi korporacijami. Najhuje je to, da narediš nek produkt, a ga nato ne znaš prodati in naša naloga tukaj je, da te povežemo s trgom, najprej slovenskim, nato jugovzhodnim in nato globalnim.
Naš glavni cilj je, da v treh mesecih start-upe porinemo ven iz hiše, da začnejo delati dober posel. Če pa hočeš delati dober posel, pa moraš povečati ekipo, zato pa potrebuješ več denarja. Druga pomembna stvar pa je, da ti pred vrata pripeljemo investitorje, ki jim nato poveš, kdo si in kaj delaš. Kot tretje pa, če se želiš it start-up je dobro, da imaš neke osnove, kako se to dela. Kako komunicirat z investitorji, kako ravnati v neki situaciji, kdaj je treba držati fokus in kdaj si lahko vizionar. To je kar manjka pri nas, ogromno je vizionarjev, ko pa je treba nekaj naredit so pa vsi doma.
Ali v Sloveniji primanjkuje investitorjev tveganega kapitala?
Tveganega kapitala je dovolj, če imaš dober produkt in dobro ekipo. Kapitala je dovolj. Ni pa nujno direktno od slovenskega investitorja, a ga je dovolj, če ga boš res iskal. Moraš biti tudi pripravljen na investicijo.
Kaj pomeni biti pripravljen na investicijo?
To, da veš kaj delaš, kdo je tvoj klient, kakšen je tvoj poslovni model in kako boš prodrl na tuje trge. Da imaš ekipo in da nisi kreten. Tudi da znaš kot direktor sprejemati kritike in da se znaš prilagajati. Skratka, da je podjetje pripravljeno, da se da vanj investirati in da to ni sadež, ki raste na enem drevesu in ne vemo kaj je.
Bi moral biti fokus vsakega podjetja, da se širi na tuje trge? Vsi start-up, ki jih označujemo za res uspešne, so v nekem trenutku zapustili Slovenijo, na primer Outfit7, Zemanta, 4th Office ….
Seveda, hvala bogu, naj gredo … Potrebno je vedeti, da imajo vsa ta podjetja še vedno razvojne ekipe v Sloveniji, kar pomeni, da je se vedno veliko kapitala obrača, da rastejo ekipe … Tukaj so te ekipe, da gredo na nov trg in dobijo več klientov, pa morajo it v tujino, sicer bi to pomenilo, da se ne znajo širiti in vanje ne bi nihče investiral. Mi moram sprejet, da ko greš ven, se začne tvoje jedro povečevat z ljudmi.
Za koliko start-upov, ki bodo zapustili vaš pospeševalnik, bi rekli, da jim lahko dolgoročno uspelo?
To je zelo težko napovedati, jaz lahko povem statistiko, eden od desetih uspe. Če je pospeševalnik dober in je znal sestaviti dobre ekipe, morda dva od desetih uspeta. Iz našega prvega programa zelo dobro kaže petim od osmih. Iz drugega pa mislim, da jih bo še več. Imeli smo veliko več prijav, znali smo se kaj naučit, razširili smo mrežo investitorjev … Naslednji program pa bo še boljši, saj smo mi parada.
Uspeli pa bodo tisti, ki bodo vztrajali. Edina skrivnost pri start-upih je, da tisti, ki vztraja, bo na koncu zmagal. Tudi ko ti drugi govorijo, da se ne splača, če ti verjameš, moraš kot direktor nadaljevati.
Kako pa veš, kdaj se splača vztrajati pri neki ideji vztrajati in z njo nadaljevati?
Takrat ko bi ti ljudje za neko idejo plačali ali pa bi jo uporabljali, ko rešuje nek problem.
vse je odvisno na kak način postaneš bogat.v slo pa vemo da 90% jih postane z goljufijami in krajo. da ne govorimo o neplačevanju davka in izigravanjem zakonov. seveda je sodstvo pa največji krivec da se to dogaja,ker enostavno so vsi podkupljivi.
za razliko od spodnjih dveh.
Jaz mu pa želim iz vsega srca, da mu uspe maksimalno.