Avto
101 ogledov

Starši želijo nadzor preko tehnologije črnih skrinjic

Voznica Anže Petkovšek
Evropskim voznikom, mlajšim od 25 let, statistično grozi kar trikrat večja nevarnost hude prometne nezgode kot izkušenim voznikom, kažejo najrazličnejše raziskave. Starši so za svoje otroke, mlade voznike v skrbeh. Avtomobilisti so že našli določene rešitve, najnovejša raziskava pa kaže, da si slovenski starši želijo tudi nadzor preko tehnologije črnih skrinjic.

Raziskava, ki jo je z namenom povečanja varnosti v cestnem prometu opravila družba Goodyear EMEA, je razkrila, da kar 44 odstotkov slovenskih staršev podpira uporabo tehnologije črne skrinjice v avtomobilu. Z omenjeno tehnologijo, ki beleži način vožnje, bi namreč lahko spremljali hitrost in način vožnje njihovih otrok ter s tem občutno zmanjšali tvegano vedenje mladih voznikov.

Kot je med drugim potrdila tudi raziskava, mladi precej bolje vozijo, če se zavedajo, da jih starši opazujejo. Prostovoljna uporaba telematike bi tako mlade spodbudila, da upoštevajo cestno prometne predpise in se laže obdržijo na vajetih, ko jih zamika, da bi naredili kakšno nespametno potezo.

Prisluhnile tudi že prve zavarovalnice

O koristnosti črne skrinjice zadnje čase razmišlja tudi vse več evropskih zavarovalnic. Načrtujejo, da bi razvili posebno zavarovalno politiko, ki bi vključevala zapise iz črne skrinjice o vožnji zavarovanca. Premije bi tako lahko prilagajali temu, kako varno oseba vozi, če pa bi se voznik izkazal za nevarnega, bi zavarovanje lahko celo prekinili. Zavarovalnica Triglav je pred kratkim kot prva v regiji pričela uporabljati aplikacijo za telematiko, prek katere si lahko njeni zavarovanci z varno vožnjo znižajo strošek zavarovalnine. V tujini tudi na ta način že močno znižali število prometnih nesreč.

Poseben ključ za mladega voznika

Pri Fordu so se problematike mladih voznikov lotili drugače. Že pred leti so predstavili pametni ključ poimenovan MyKey. Funkcija skuša odpraviti čim več vzrokov za nesreče, ki se pripetijo mladim, hkrati pa lahko pomeni dober izgovor za voznika, da nanj zvali krivdo, ko prijatelji zahtevajo neodgovorno vožnjo.

Kako deluje? Starši lahko prek glavnega oziroma administratorskega ključa prilagodijo nekatere nastavitve avtomobila, do katerih nato mladi voznik z drugim, na videz popolnoma identičnim ključem nima dostopa.

  • Z vklopljeno funkcijo MyKey voznik ne more uporabljati audio sistema, dokler s sovoznikom nista pripasana z varnostnim pasom. Prav tako opozorilnika za uporabo varnostnih pasov ni mogoče izklopiti.
  • Najvišja stopnja glasnosti audio sistema se lahko omeji na 40 odstotkov maksimuma.
  • Pri hitrostih med 70 in 140 km/h je mogoče nastaviti točko, ko voznika na hitro vožnjo opozarja zvočni signal.
  • Najvišja hitrost "zaklenjene" fieste je 140 km/h, kar še dovoljuje varno prehitevanje na avtocesti.
  • Opozorilo na pomanjkanje goriva se vklopi že precej pred običajnimi 80 kilometri.
  • Mladi voznik ne more izklopiti istema za nadzor stabilnosti ESC ali aktivno preprečevanje naleta pri nizkih hitrostih, ki je novost pri fiesti.


Pri Fordu so dodali še funkcijo Ne moti! (Do not disturb!), ki kot prva tovrstna v avtomobilski panogi zmanjšuje motnje, povezane s prenosnim telefonom. Ne moti! namreč blokira vhodne klice ali sporočila prenosnega telefona, ki je povezan s tehnologijo Bluetooth, klice pa preusmeri na odzivnik, medtem ko sporočila shrani za poznejši ogled.

Avto vohuni za mladim voznikom

Podoben sistem kot Ford je uvedel General Motors. Teen driver omogoča, da starši na daljavo spremljajo obnašanje mladega voznika za volanom. Chevroletov sistem je nekaj posebnega, saj omogoča dobesedno vohunjenje za voznikom. Starši oziroma nadzornik lahko spremlja, kakšno razdaljo je opravil voznik, kakšna je bila najvišja hitrost in ali je prekoračil dovoljeno hitrost. Javlja tudi, če se bo vklopil sistem za stabilnost ESC ali protiblokirni sistem ABS, pa tudi city AEB. Ko se avto ustavi, starši dobijo na zaslonu avtomobila celotno "poročilo".

EU mlade Hrvate vrnila za volan "strojev"

Zaradi številnih cestnih tragedij, v katere so bili vpleteni mladi vozniki, so Hrvati pred leti celo spremenili zakonodajo, ki je mladim voznikom onemogočil vožnjo z vozili s pogonskimi motorji zmogljivejšimi od 80 kilovatov moči. S kršitvijo zakona so tvegali kazen 133 evrov (tisoč kun).

Letos so si lahko mladi vozniki oddahnili, saj je Hrvaško v spremembe prisilila Evropska Unija, ki je zahtevala uskladitev hrvaških zakonov z Brusljem. Za mlade voznike na Hrvaškem velja tudi določilo, da je zunaj naselij največja dovoljena hitrost manjša za 10 km/h, torej 80 km/h na navadnih cestah in 120 km/h na avtocestah. Hkrati morajo biti povsem trezni.

Komentarjev 7
  • kontrahan 11:27 22.julij 2015.

    SE STRINJAM. Pa vzgled starsev na otroke.

  • vzev 10:03 22.julij 2015.

    Boljše od teh črnih skrinjic bi bilo, da bi starši znali vzgajati svoje otroke in, da bi jim nato tudi zaupali. Ko sem naredil izpit, mi je oče zaupal čisto novi avto pri hiše, ker je vedel, da je tisti ...prikaži več avto najbolj varen, prav tako pa je vedel, da izredno pazim na vse stvari, ki jih dobim. Nikoli se nisem pred starši pretvarjal in vozil počasi kot polž. Tudi ko so bili poleg mene starši sem vozil tako kot sam. Nikoli nisem divjal, sem pa vozil hitreje tam kjer sem videl, da nikogar ne ogrožam. Npr. avtocesta.

  • jakec1575 09:37 22.julij 2015.

    Če želijo zavarovalnice podatke o vozniku, naj ga posljejo na obnovitveni izpit za avto in preverijo izdane kazni pri policiji in sodniku za prekrške. Črne skrinjice ne bodo nadomestile manjko vzgoje s strani starsev. Mulci se bodo pozvizgali prej ko ...prikaži več slej. Za pametni kljuc sem, za skrinjice pa samo v obliki, ko se jo zaseze v primeru nesrce. Vse ostalo je nepotreben nadzor, katerega podatki se bodo prodajali za pospesitev prodajev. Navade voznikov in kupcev. Nedopustno!! Danes lahko pustis telefon doma in si vsaj se kdaj, kjer ni nadzornih kamer lahko dopustis popolno svobodo. Do kam bomo sli s tem nadzorom?