Pri Novem mestu sta čelno trčili dve vozili. V enem od vozil se je takoj sprožil klic v sili. Prvi očividec je na številko 112 poklical šele deset minut kasneje.
Gre za resnično prometno nesrečo, ki se je zgodila 9. novembra lani v naselju Dolnja Težka Voda. Posledice so bile hude, v kombiniranem vozilu je umrla sopotnica, lažje poškodovane so bile štiri osebe. K nesreči je močno botroval alkohol.
Reševalci že v polnem zagonu, ko je šele klical prvi očividec
S tehničnega vidika je pri tej nesreči izstopalo dejstvo, da je avtomobil povzročitelja po trku samodejno javil nesrečo. V klicnem centru 112 so tako prvo obvestilo o dogodku prejeli že deset minut pred prvim klicem enega od očividcev. Pri reševanju življenj pa marsikdaj šteje vsaka minuta.
S skrajšanjem časa med dogodkom in izvozom reševalcev je mogoče smrtnost zmanjšati za šest odstotkov, kaže raziskava o koristnosti funkcije samodejnega obveščanja klicnih centrov.
"Prvi klic za konkretni dogodek je na številko za klic v sili 112 prišel iz Mercedesovega klicnega centra oziroma od njihovega operaterja, 10 minut kasneje pa je na številko 112 klical mimoidoči s kraja prometne nesreče," so za Žurnal24 potrdili na MInistrstvu za obrambo (Mors), pod okrilje katerega sodi Uprava za zaščito in reševanje s klicnimi centri 112.
"Čas med e-call in klicem očividca na številko 112 je odvisen od frekventnosti prometa, časa dogodka in drugih dejavnikov. Ne glede na to, na kakšen način je klic na številko 112 opravljen, operater v regijskem centru za obveščanje, obdela klic skladno s standardnimi operativnimi postopki, po katerih aktivira in obvešča ustrezne enote in službe," so še pojasnili na Mors.
Slovenija je standardiziran vseevropski avtomatski klic v sili oziroma eCall vključila v svoj sistem obveščanja že konec leta 2015. Od 31. marca 2018 morajo imeti tehnologijo eCall vgrajena vsa vozila z največ osmimi sedeži in lahka gospodarska vozila, mogoča je tudi naknadna vgradnja za starejša vozila.
Odvisno od tega, kako je nastavljeno komunikacijski modul v vozilo, pride samodejni klic iz vozil do klicnega centra 112 na dva načina. "Ta je lahko neposredno preko tipke iz vozila, pri čemer se vzpostavi tako govorna kot podatkovna komunikacija, tudi takrat, ko je udeleženec neodziven. Nekateri klici pridejo preko klicnih centrov proizvajalcev vozil, pri čemer njihov operater pokliče na številko 112 in sporoči osnovne informacije o izrednem dogodku - lokacija, število potnikov, tip vozila in podobno."
Reševalce sposobni samodejno klicati tudi sodobni telefoni in ure
Z napredkom tehnologije danes tehnologijo eCall dobesedno nosimo s seboj. Samodejni klic v sili namreč omogočajo moderni pametni telefoni, tako z Android kot iOS operacijskim sistemom. Takšnih klicev so sposobne tudi nekatere pametne ure.
Konkretno pri sodobnih iphonih deluje tako, da ob zaznavi hitre ustavitve, močnega poka in spremembe zračnega tlaka telefon sklepa, da ste udeleženi v nesreči. Takoj začne s protokolom za primer sile, v primeru nadaljnje neodzivnosti uporabnika pa sproži samodejen klic v sili in klicnemu centru 112 sporoči vašo lokacijo.
Polovica klicev iz radovednosti ...
Razmah vozil z vgrajanim eCall sistemom in telefonov s to funkcijo je prinesel precejšnje povečanje samodejnih klicev na 112, samo v obdobju med 2019 in 2022 kar za trikrat oziroma že krepko čez dva tisoč klicev letno. Vendar operaterji opozarjajo, da gre velikokrat za lažne alarme.
"Po naši grobi oceni je več kot polovica e-call klicev nepotrebnih in se zgodijo zaradi pritiskanja tipke SOS iz radovednosti ali zaradi sprožitve tipke pri čiščenju avtomobila in podobno. Tudi če gre za nepotrebne klice, operaterji v regijskih centrih za obveščanje vedno preverijo in ustrezno obdelajo klic." O podobnih razmerjih med upravičenimi in neupravičenimi samodejnimi klici nakazujejo tudi nekatere tuje študije.
Dodatno je na povečano rast lažnih klicev v sili vplivala programska napaka pri Googlovem operacijskem sistemu Android. "V prvi polovici leta 2023 smo beležili povečano število 'nepotrebnih' klicev z mobilnih telefonov s programsko opremo Android, o čemer so bili proizvajalci telefonov obveščeni," so pojasnili na Mors.
"Klic se je sprožil zaradi nenadnega oziroma sunkovitega premika mobilnega telefona pri športnih aktivnostih, v avtomobilu, žepu in podobno. Šlo je za programsko napako, zaradi katere je večina centrov za obveščanje v Evropi prejemala večje število nepotrebnih klicev na številko 112."
Kljub takšnim negativnim primerom pa na Mors spodbujajo, da uporabniki dopuščajo možnost avtomatskega obveščanja v primeru nuje. "Pomembno je, da se pri odločitvi za izklop te funkcije zavedamo, da v primeru dejanske potrebe telefon ne bo samodejno poklical na številko 112."
Pri Morsu svetujejo, naj se glede razpoložljivosti te funkcije in njenemu morebitnemu izklopu uporabniki obrnejo na ponudnike oziroma operaterje mobilne telefonije.
Sem na tulifomu izklopil 1. dan. Zavreš, telefon poleti v armaturo in verjetno kokodaka na 112. Je že v avtu vgrajeno, ki točno ve kaj je na stvari.